In 2024 verbeterden we de integrale dienstverlening én de bereikbaarheid van ondersteuning voor bewoners. Ook zorgden we voor meer zichtbaarheid, kortere wachttijden en nauwere samenwerking met lokale partners. Daarnaast legden we de basis voor toekomstbestendige ondersteuning. Tegelijkertijd vergrootten maatschappelijke ontwikkelingen de druk op onze teams.
Door nieuwe, laagdrempelige dienstverlening te introduceren, hebben we onze werkwijze verder verdiept. Het Warme Welkom en het Woonspreekuur bijvoorbeeld, waarmee we beter kunnen aansluiten op de behoeften van de Amsterdammer. Deze laagdrempelige contactmomenten zorgen niet alleen voor snellere hulp, maar ook voor betere doorgeleiding en minder druk op langdurige trajecten.
De aanpak past binnen onze bredere beweging: van reactieve hulpverlening naar proactieve, toegankelijke ondersteuning – in nauwe verbinding met formele én informele netwerken in de wijk.
In totaal ondersteunden we in 2024 maar liefst 16.340 unieke Amsterdammers via diverse vormen van hulpverlening, waaronder Informatie & Advies, meldingen VroegErOpAf, kortdurende trajecten, begeleidingstrajecten en schuldhulpverlening (SHV). Dit cijfer benadrukt onze rol als toegankelijk eerste aanspreekpunt in de wijk.
De wachttijd voor ondersteuning is bovendien verder teruggebracht van gemiddeld 12,1 dagen in 2023 naar 10,5 dagen in 2024. Opvallend is de toename van 7% in hulpvragen rondom schulden, met in totaal 1.077 aanmeldingen voor schuldhulpverlening. We zien daarnaast ook een toename in vragen over wonen.
Woningnood en economische dakloosheid
De woningnood is één van de grootste opgaven in Amsterdam Zuidoost. Steeds meer bewoners – onder wie werkenden, jongeren en gezinnen – kunnen geen betaalbare woning vinden, wat leidt tot economische dakloosheid. Dit heeft niet alleen impact op de betrokkenen zelf, maar ook op de maatschappelijke hulpverlening. Om dit aan te pakken, startten we in 2024 meerdere initiatieven:
Vergrijzing en dementie
We signaleren vaker ouderen met beperkte ondersteuning die buiten de WLZ-vangnetten vallen. In 2024 is extra ingezet op het vroegtijdig signaleren van dementie. Via onder andere het Breinplein en gerichte outreach werken we aan vroegsignalering en toegankelijke zorg, in samenwerking met wijkpartners en de sociale basis.
Bestaanszekerheid
Dit blijft een kernonderwerp in Zuidoost. In 2024 werkte het buurtteam aan de verbetering van bestaanszekerheid van Amsterdammers door preventieve huisbezoeken bij beginnende betalingsachterstanden. Ook organiseerden we samen met partners een inhoudelijke bijeenkomst, waarin we onze aanpak van bestaanszekerheid aanscherpten.
Interne organisatie en samenwerking
In 2024 is de interne organisatie verstevigd, met gerichte werving en behoud van collega’s. In verband met de Toeslagen Hersteloperatie is het KOT-team uitgebreid. Via teambuildingactiviteiten en verbeterde inrichting van de werkomgeving investeerden we in welzijn en werkplezier van onze medewerkers.
Daarnaast hebben we ingezet op sterkere samenwerking binnen het sociaal domein én met de sociale basis, met organisaties zoals stichting Kraktie, stichting ProFor en Civic. Lokale netwerken, vrijwilligersorganisaties en sleutelfiguren zijn cruciaal voor het vroegtijdig signaleren en duurzaam ondersteunen van bewoners.
In 2025 ligt de nadruk op het slim en doelgericht organiseren van ondersteuning, juist in een context van krappe middelen. Dit zijn daarbij onze prioriteiten:
Ook starten we de pilot ‘Regelmatig Terugkerende Amsterdammer’: een vernieuwende aanpak waarin we Amsterdammers actief blijven volgen, maatwerk bieden en herhaaldelijk contact onderhouden – met als doel duurzame zelfredzaamheid en voorkomen van terugval.
Hoewel de financiële druk toeneemt blijven we onze maatschappelijke opdracht vervullen. Met slimme inzet van middelen, versterkte samenwerking en innovatieve pilots zoeken we voortdurend naar manieren om Amsterdammers ook in de toekomst zo goed mogelijk te helpen.
In samenwerking met Stichting Kraktie ondersteunde Buurtteam Amsterdam Zuidoost een hoogbejaarde vrouw zonder netwerk bij het regelen van haar laatste wensen. Zij maakte zich veel zorgen over wat er na haar overlijden zou gebeuren. Dankzij deze gezamenlijke inzet is haar situatie met rust en waardigheid omgeven – een voorbeeld van hoe formele en informele ondersteuning elkaar versterken.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit. Integer nunc posuere ut hendrerit semper vel class. Purus est efficitur laoreet mauris pharetra vestibulum fusce. Lectus commodo augue arcu dignissim velit aliquam imperdiet. Cubilia curae hac habitasse platea dictumst lorem ipsum. Egestas iaculis massa nisl malesuada lacinia integer nunc. Maximus eget fermentum odio phasellus non purus est.