Bedrijfsvoering

De afdeling Bedrijfsvoering bestaat uit HR, IT & Applicatiebeheer en Facilitair. Op al deze terreinen werkten we in 2024 hard aan verbetering, vernieuwing en professionalisering. Hierbij willen we verder gaan dan ‘vinkjes zetten’. Niet handelen omdat het móet, maar omdat het bijdraagt aan werkplezier, duurzame inzetbaarheid en efficiëntere processen.

HR: van verplichting naar bedoeling

2024 was voor HR het jaar waarin beleid en praktijk dichter bij elkaar kwamen. Een goed voorbeeld is het LBB-beleid (Loopbaanbudget), dat we duidelijker in lijn brachten met hoe de CAO het bedoeld heeft: om bij te dragen aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Medewerkers kunnen het LBB nu inzetten voor initiatieven die zij zelf duurzaam inzetbaarheidsversterkend vinden – zowel voor professionele als persoonlijke ontwikkeling.

 
Stages naar het volgende level

Ook het stagebeleid kreeg een update. Dit deden we met het oog op toekomstig personeel, en om de organisatie kritisch en up-to-date te houden. In dit nieuwe beleid is de rol van stagiairs vergroot en structureler verankerd. Ook is er een stagecoördinator aangesteld, wat zorgt voor duidelijke processen en minder administratieve lasten.

 
Meer werving, meer capaciteit

We hebben stevige stappen gezet op het gebied van recruitment. Zoals de overstap naar AFAS Outsite en een vernieuwde ‘Werken bij’-website. Dit zorgde voor verbetering in de zichtbaarheid en monitoring van het wervingsproces. Op basis van de analyse van een recruiter en arbeidsmarktcommunicatieadviseur, hebben we ook een nieuwe recruiter aangenomen. Sindsdien zijn we beter in staat om moeilijk vervulbare vacatures in te vullen.

Nieuwe arbodienstverlener aan boord

Nog een belangrijke verandering was de overstap naar een nieuwe arbodienstverlener. Een partij die meer inzet op inhoudelijke begeleiding dan puur op wet- en regelgeving. Deze overstap markeert een belangrijke stap richting een meer mensgerichte aanpak van verzuim en inzetbaarheid. Met een daling in langdurig verzuim zijn de eerste resultaten positief.

 
Belevingsonderzoek voor werknemers

We werkten hard aan voorbereidingen voor een medewerkersbelevingsonderzoek. Niet als verplichte meting, maar als waardevol instrument om echt te horen wat er leeft onder collega’s. Dat is per slot van rekening het beste startpunt voor gerichte verbeteracties.

 
Vooruitblik

In 2025 werken we aan verdere professionalisering van recruitment, met meer strategische arbeidsmarktpositionering als speerpunt. En starten we het medewerkersbelevingonderzoek.

IT & Applicatiebeheer: meer mogelijkheden voor medewerkers

Het team van Applicatiebeheer nam veel nieuwe rapportages in beheer en rolde een BYOD-constructie uit voor medewerkers in Amersfoort. Hierdoor kregen zij toegang tot ons ‘intranet’ mijnB&A en B&A4U. We staken veel tijd in het opzetten van een reisregistratie in AFAS. Medewerkers kunnen hierdoor hun uren, reizen en thuiswerkdagen makkelijk op één plek registreren. En ons stelt dit in staat om de verplichte CO2-registratie (rapportageverplichting werkgebonden persoonsgebonden mobiliteit) op te leveren. We bouwden ook een functionaliteit waarmee medewerkers NS-Business Cards kunnen aanvragen.

Vooruitblik

Voor 2025 ligt de focus op verdere professionalisering van werkprocessen, zoals device- en usermanagement. Door daarnaast werkzaamheden beter planbaar te maken, sluit Applicatiebeheer nog beter aan op de behoeften van collega’s én wordt het verwachtingsmanagement verbeterd.

Facilitair: meer aandacht voor werkomgeving en vitaliteit

Binnen Facilitair lag in 2024 de nadruk op verduurzaming en verbetering van de fysieke werkomgeving. Zo bedachten en introduceerden we een proces voor de uitgifte van bedrijfsparkeervergunningen. Een noodzaak, nu op steeds meer locaties betaald parkeren wordt ingevoerd. Ook zijn onze bedrijfsfietsen vernieuwd en is het beheer ervan geprofessionaliseerd.

 
Meubelplan voor vitaliteit

Het team werkte ook aan een plan om het meubilair op onze locaties te vernieuwen, met veel nadruk op werkplezier en vitaliteit. In 2025 wordt het uitgevoerd, inclusief werkplekonderzoeken en voorlichting over gezond gebruik ervan.

 
Preventiemedewerker geeft energie en slagkracht

De aanstelling van een preventiemedewerker gaf een impuls aan de aandacht voor arbeidsomstandigheden. Ook zorgde dit voor meer slagkracht in de opvolging van acties uit de RI&E. Daarnaast vond in 2024 een ontruimingsoefening op een van onze eigen locaties plaats, voor het eerst sinds lange tijd. En deden we de eerste aanzet voor het professionaliseren van de BHV-organisatie. Hieraan geven we vervolg in 2025.

 
Mooie mijlpaal

Bijzonder was de opening van de Archipel aan het Makassarplein in Amsterdam voor Civic. Deze extra locatie, inclusief buurthuishoreca, vergde veel van de facilitaire organisatie maar werd succesvol gerealiseerd. Daarnaast was Facilitair ook druk met de afronding van de opdracht voor het Jongeren Service Punt en een aantal toekomstige verbouwingen en interne verhuizingen.

Geïnspireerd vooruit

Door alle onderdelen van Bedrijfsvoering loopt een duidelijke rode draad: denken vanuit bedoeling, focussen op medewerkers en hun werkplezier, en beter georganiseerd werken. Projectmatig samenwerken met de juiste mensen aan tafel, zoals HR dat heeft vormgegeven, vormt hierbij een inspirerend voorbeeld. In 2025 trekken we die lijn – of draad – door. Niet omdat het moet, maar omdat het werkt.

Samen vooruit

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit. Integer nunc posuere ut hendrerit semper vel class. Purus est efficitur laoreet mauris pharetra vestibulum fusce. Lectus commodo augue arcu dignissim velit aliquam imperdiet. Cubilia curae hac habitasse platea dictumst lorem ipsum. Egestas iaculis massa nisl malesuada lacinia integer nunc. Maximus eget fermentum odio phasellus non purus est.